Duże zainteresowanie dużymi motocyklami

Harley-Davidson
30.10.2019

W roku 2018 łączna sprzedaż motocykli z silnikami o pojemności powyżej 125 cm3 po raz pierwszy od 2014 r. była wyższa od wyniku uzyskanego przez najmniejsze na rynku maszyny. Od stycznia br. tempo wzrostu ich udziału w rynku znacznie wyhamowało. Najbliższe miesiące pokażą, jak potoczą się dalsze losy tej nieformalnej rywalizacji między „prawdziwymi” motocyklami a jednośladami określanymi czasami pogardliwie mianem motocykli dla kierowców samochodów.

Po ubiegłorocznym nieznacznym (-3,4%) spadku sprzedaży nowych motocykli w tym roku obserwujemy jak na razie dość spore wzrosty – i to we wszystkich grupach pojemnościowych silnika. Zwłaszcza w lutym i marcu słupki sprzedaży powędrowały ostro w górę (odpowiednio o 76,5 i 77%). Także niezła sprzedaż w styczniu i kwietniu spowodowała, że po czterech miesiącach 2019 r. liczba pierwszych rejestracji nowych motocykli była wyższa w porównaniu z analogicznym okresem minionego roku aż o 53,1%. Spora w tym zasługa słabej sprzedaży w pierwszych miesiącach minionego roku, która była następstwem zmian homologacyjnych wprowadzonych z początkiem 2018 r. Nie można też pominąć wpływu dość łagodnej tegorocznej zimy, która zachęcała motocyklistów do wcześniejszego niż zazwyczaj rozpoczęcia sezonu.

W sumie od stycznia do końca kwietnia zarejestrowano 6647 nowych motocykli, czyli o 53,1% więcej niż przed rokiem, a także 23 778 używanych motocykli, co z kolei jest wynikiem o 15% lepszym niż w pierwszych czterech miesiącach 2018 r. Łączna liczba pierwszych rejestracji nowych i używanych motocykli w okresie styczeń–kwiecień była wyższa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku o 21,6%.

Zahamowanie trendu

W 2015 i 2016 r. byliśmy świadkami apogeum popularności tzw. 125-ek, których sprzedaż stanowiła prawie trzy czwarte łącznej sprzedaży wszystkich nowych motocykli na polskim rynku. Boom ten był głównie następstwem zmian w przepisach z sierpnia 2014 r., które umożliwiły poruszanie się motocyklami o pojemności silnika do 125 cm3 także kierowcom bez „motocyklowego” prawa jazdy (ponadto moc takiego silnika nie może przekraczać 11 kW, zaś stosunek mocy do masy własnej nie może być większy niż 0,1 kW/kg). Teraz, aby móc wsiąść na motocykl, wystarczyło mieć od co najmniej dwóch lat prawo jazdy kategorii B.

Jednak od 2017 r. mieliśmy do czynienia ze spadkami sprzedaży w tym segmencie rynku, co wraz ze wzrostami w grupie większych motocykli zaowocowało znacznymi zmianami w strukturze całego rynku. W efekcie tych zmian udział motocykli z najmniejszymi silnikami spadł w minionym roku nieznacznie poniżej 50%, choć po pierwszym kwartale stanowił już nawet mniej niż 40%. Dodajmy, że w 2013 r. zaledwie co czwarty kupowany w naszym kraju nowy motocykl należał do tej kategorii pojemności.

Wydaje się jednak, że do takiego wyniku już nie powrócimy (a przynajmniej nie w najbliższej przyszłości). Mimo że sprzedaż jednośladów o większych silnikach od 2012 r. sukcesywnie rośnie (jedynie w 2017 r. miał miejsce spadek o 1,8%), w pierwszych miesiącach bieżącego roku Polacy znowu chętniej sięgali po 125-ki. W okresie od stycznia do kwietnia ich sprzedaż wzrosła aż o 91,8% (3186 nowych motocykli), co przełożyło się na wzrost udziału rynkowego z 38,3% do 47,9%.

Wzrosty we wszystkich segmentach

Początek roku okazał się owocny dla wszystkich producentów – bez względu na to, w jakim segmencie rynkowym działali. Podobnie jak miało to miejsce w minionym roku, największą popularnością wśród Polaków, pomijając kategorię motocykli z najmniejszymi silnikami, cieszyły się maszyny o pojemności przekraczającej 750 cm3. W pierwszych czterech miesiącach br. sprzedaż w tej kategorii silników wyniosła 1831 egzemplarzy. Mimo wzrostu o 19,7% przełożyło się to na spadek udziału rynkowego z 35,2 do 27,5%. Wydaje się, że powoli udział rynkowy tej grupy motocykli się stabilizuje. Na zakończenie 2017 r. wynosił on 25,3%, by po 12 miesiącach 2018 r. wzrosnąć do 28,4%.

Kolejną grupą pod względem liczebności są motocykle z silnikami o pojemności od 250 do 500 cm3. Na zakończenie minionego roku stanowiły one 11% całego rynku, zaś w pierwszych czterech miesiącach 2019 r. ich udział w rynku zwiększył się o 1 punkt procentowy (z 12 na 13%), co w liczbach bezwzględnych oznaczało wzrost sprzedaży z 522 do 866 sztuk.

Najmniej chętnie nasi rodacy decydują się na zakup jednośladów z silnikami o pojemności od 125 do 250 cm3. Może to oznaczać, że osoby, które z samochodu przesiadają się na „125-kę” i poczują bakcyla motocyklowego, od razu wybierają mocniejsze maszyny. W 2018 r. ta grupa motocykli stanowiła zaledwie 2,4% całego rynku. Na początku bieżącego roku nie odnotowano większych zmian sprzedaży: wyniosła ona 156 sztuk, co przełożyło się na 2,3-proc. udział w rynku.

Duża różnorodność wyboru

Polacy sięgają po różne marki motocykli – w zależności kategorii pojemnościowej silnika. Zdecydowanym liderem wśród najmocniejszych jednośladów cały czas pozostaje BMW ze sprzedażą w pierwszych czterech miesiącach br. na poziomie 637 egzemplarzy (łączna sprzedaż wszystkich motocykli wyniosła od początku roku 756 egzemplarzy). W tej kategorii kolejne miejsca zajmuje Harley-Davidson oraz Yamaha. W grupie 500–750 cm3 liderem jest Yamaha (162 sprzedane egzemplarze) przed Hondą i Suzuki; z kolei w segmencie motocykli z silnikami od 250 do 500 cm3 przewodzi KTM (152 sprzedane motocykle) przed Hondą i BMW. I wreszcie w kategorii od 125 do 250 cm3 liderami są ex aequo Honda i KTM (ze sprzedażą zaledwie po 35 motocykli).

Niezły początek roku widoczny jest także w większości segmentów funkcjonalnych. Polacy najczęściej sięgają po motocykle typu street, co wynika z faktu, że przeważającą część tej grupy stanowią „125-ki”. W tym roku segment ten urósł już o 53,5%, co oznacza, że co trzeci kupowany motocykl należał właśnie do tej kategorii. W pierwszych czterech miesiącach br. spory wzrost miał miejsce także w kategorii big scooter oraz chopper & cruiser. Liczba sprzedanych motocykli w tych grupach wzrosła odpowiednio o 75,7% i 61,7%, a liderami sprzedaży byli: Yamaha, Honda i Kymco w pierwszej kategorii oraz Romet Motors, Junak i Harley-Davidson w drugiej.

Drugą pod względem sumarycznej sprzedaży kategorią motocykli pozostają jednak niezmiennie tzw. ON/OFF-y. Ich sprzedaż od początku roku wzrosła o 43,7% do poziomu 1456 egzemplarzy, a wyniki napędzały przede wszystkim marki BMW, KTM oraz Honda. O 38% wzrosła sprzedaż motocykli terenowych, spośród których największą popularnością cieszyły się modele firm Husqvarna, Beta oraz Honda. Wzrosty (o 21,3%) odnotowały także supersportowe motocykle. Liderami w tym segmencie rynku pozostają Yamaha, Kawasaki oraz Honda.

O Autorze

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę