Honda Rebel – połączenie dwóch światów

Honda
21.11.2016

Honda stworzyła nowy model Rebel, który dzięki rzędowemu, dwucylindrowemu silnikowi o pojemności 500 cm3 może być używany przez osoby posiadające prawo jazdy kategorii A2.

Motocykl łączący oldskulowy i nowoczesny design jest łatwy w eksploatacji i oferuje dużą przyjemność z jazdy oraz możliwość wprowadzania wielu modyfikacji przez użytkownika. Proces tworzenia modelu Rebel rozpoczął się w Ameryce Północnej. Celem zespołu było rozpalenie wyobraźni młodych motocyklistów poprzez zaoferowanie im maszyny różniącej się od tradycyjnych cruiserów. Źródłem napędu jest rzędowy, dwucylindrowy silnik o pojemności 471 cm3, oferujący wysoki moment obrotowy w niskim zakresie prędkości oraz płynną, liniową charakterystykę oddawania mocy. Z uwagi na zastosowany silnik, model ten może więc być eksploatowany przez osoby posiadające prawo jazdy kategorii A2. Ponadto, nowy Rebel jest wąski i ma nisko umieszczoną kanapę kierowcy, przez co jest łatwy w prowadzeniu przy niskich prędkościach. Podczas jazdy, motocyklista przybiera zrelaksowaną, naturalną pozycję z delikatnie rozszerzonymi ramionami, odpowiadającą pozycji stóp na podnóżkach.

Nowością w Hondzie Rebel jest stalowa rama rurowa, tworząca nowoczesny kształt odchylonego motocykla typu „bobber” z grubymi oponami. Element ten został maksymalnie przyciemniony przy zastosowaniu minimalnej warstwy lakierniczej, oferując dodatkowo możliwość przekształcenia siedziska z jednjednoosobowego w dwuosobowe za pomocą dwóch śrub.

Jego sylwetkę typu „bobber” podkreślają grube opony, nisko umiejscowiona oraz wąska kanapa kierowcy, kształt oraz mocne pochylenie 11,2 L zbiornika paliwa oraz gruba kierownica – to wszystko tworzy przyjemną pozycję kierowcy siedzącego „w” maszynie. Nowy Rebel z każdej strony wygląda więc rasowo, epatując swoją indywidualnością.

Większość elementów została przyciemniona, co podkreśla design motocykla i uwidacznia subtelną powłokę lakierniczą. Przedni, okrągły reflektor został umieszczony relatywnie wysoko i zawiera szklany klosz o średnicy 135 mm oraz aluminiowe mocowanie.

Kompaktowy prędkościomierz z tylko jednym przyciskiem ma średnicę 100 mm i obejmuje wyświetlacz LCD z niebieskim podświetleniem, które doskonale spełnia swoją rolę i zapewnia wyjątkowy efekt iluminacyjny. Stacyjkę zapłonu umieszczono poniżej lewej strony zbiornika paliwa.

Honda Rebel będzie dostępna w następujących kolorach:

  • Graphite Black
  • Matte Armored Silver Metallic
  • Millennium Red

Kanapa oraz podnóżki pasażera można łatwo zdemontować, a w ofercie Hondy będzie dostępnych wiele akcesoriów dedykowanych dla modelu Rebel. Wśród nich znajdują się: tylny bagażnik, sakwy transportowe, przednia szyba czy gniazdo 12 V.

W Hondzie Rebel pracuje zapożyczony od sportowego modelu CBR500R rzędowy, 8-zaworowy, dwucylindrowy silnik chłodzony cieczą o pojemności 471 cm3. W celu zachowania charakteru typowego cruisera zostały zmodyfikowane mapy wtrysku paliwa PGM-FI, zmieniając wysokoobrotowy charakter pracy silnika właściwy dla modelu CBR na taki, aby uzyskać większy moment obrotowy oraz większą moc przy niskich obrotach, przy zachowaniu płynnej i liniowej pracy w całym zakresie obrotów. Maksymalny moment obrotowy 44,6 Nm jest uzyskiwany przy 6 000 obr./min., a moc maksymalna 33,5 kW jest dostępna przy 8500 obr./min.

Jednostka zastosowana w modelu Rebel oferuje doskonały kompromis pomiędzy fizycznym rozmiarem, a generowaną mocą. Stosunek średnicy cylindra do skoku tłoka wynosi 67 mm x 66,8 mm, a stopień sprężania to 10,7:1. Głowica cylindrów wykorzystuje dźwigienki zaworowe typu rolkowego; płytkowa regulacja zaworów sprawia, że są one lekkie, oferując mniejsze obciążenie sprężyn zaworowych oraz zredukowane tarcie.

Powierzchnia łańcucha rozrządu typu SV została pokryta wanadem, co pozwoliło ograniczyć tarcie wewnętrzne i zwiększyć ochronę przed wnikaniem kurzu. Średnica zaworu dolotowego wynosi 26,0 mm, natomiast zaworu wylotowego 21,5 mm.

Tarcie zostało również ograniczone poprzez zastosowanie żłobień na części prowadzącej tłoka (rodzaj wykończenia zwiększającego powierzchnię płaszcza obejmujący szczeliny, w których płynie olej zapewniając lepsze smarowanie). Ponadto, proces kąpieli solnej AB 1, stosowany po procesie azotowania, tworzy ochronną powłokę.

Źródło: Honda

O Autorze

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę