Jazda motocyklem z pasażerem – o czym warto pamiętać?

Shutterstock

Sezon motocyklowy w Polsce w ostatnich latach istotnie się wydłużył. Obserwujemy to także w Auto Partner S.A., analizując sprzedaż części motocyklowych, które są w naszej ofercie. Ze względu na występujące zmiany klimatyczne motocyklem z powodzeniem możemy jeździć już od końca marca i aż do końca października, a nawet dłużej! Są także osoby, które motocyklem jeżdżą praktycznie przez cały rok. Co warto wiedzieć, aby motocyklową pasją zarazić, a nie zrazić bliską nam osobę? Wraz z zespołem z Auto Partner ujęliśmy to w kilku najważniejszych punktach.

Jak zacząć?
Na początek warto zwrócić uwagę na najistotniejsze różnice pomiędzy jazdą samochodem a motocyklem. Motocykl wymaga większej sprawności fizycznej, większego poziomu koncentracji, wreszcie w motocyklu nie mamy stref zgniotu innymi słowy, mówiąc językiem motocyklistów – nie siedzimy w „puszce”. A skoro tak, to… Chroni nas tylko i wyłącznie nasz rozsądek i umiejętności.

Przygotowanie motocykla
Po pierwsze, upewnij się przed rozpoczęciem jazdy, że twój motocykl jest w pełni sprawny. Warto sprawdzić m.in. ciśnienie w oponach, ustawić zawieszenie, sprawdzić poziom oleju, płynu hamulcowego, akumulator, czy nie ma widocznych wycieków z silnika oraz amortyzatorów i okolic zacisków hamulcowych.  W ofercie Auto Partner można znaleźć m.in. akumulatory, uszczelki, zestawy naprawcze zacisków hamulcowych, ale także zestawy łożysk kół i główki ramy czy pełną gamę chemii i olejów motocyklowych.

Szczególnie ważny jest gruntowny przegląd jednośladu, gdy wyruszamy na pierwszą jazdę w sezonie.

Bezpieczeństwo ponad wszystko!
Na motocykl trzeba się zawsze porządnie ubrać, nawet jeśli świeci słońce, jest sucho, a temperatura powietrza przekracza grubo ponad 25 stopni Celsjusza. Bezpieczeństwo pasażera jest nie mniej ważne niż bezpieczeństwo kierowcy, dlatego oprócz kasku, pasażer powinien być ubrany w kurtkę, spodnie, rękawice i buty ze wzmocnieniem stawu skokowego. Nie ważne, czy chcemy kogoś przewieźć po parkingu, czy zabrać na motocyklową wycieczkę na cały dzień  nigdy nie zabierajmy pasażera w koszulce z krótkim rękawem, krótkich spodenkach, klapkach basenowych, japonkach czy trampkach. Skutki nawet najmniejszej kolizji (uderzenia przy małej prędkości w inny pojazd czy przeszkodę), upadku motocykla na postoju (przygniecenie części ciała, kończyn górnych/ dolnych) mogą być bardzo poważne w skutkach i… raz na zawsze pogrzebać naszą szansę na zarażenie bliskiej nam osoby motocyklową pasją.

Jesteśmy ubrani - czas ruszać w drogę!
Skoro już jedziemy i pasażer doznaje pierwszych wrażeń z jazdy motocyklem, sprawmy aby były one przyjemne. Nie przyspieszajmy gwałtownie i gwałtownie nie hamujmy. Bezwładność pasażera jest zupełnie inna niż nasza – kierowca wie kiedy dodaje gazu i kiedy naciska klamkę przedniego hamulca – pasażer tego nie robi, więc nie wie co i kiedy się może wydarzyć.

Kolejna istotna sprawa - nie szarżujmy i nie popisujmy się. Jazda z pasażerem jest nieco inna niż jazda solo m.in. z powodu przesunięcia środka ciężkości. Uważajmy na zakrętach! Warto zwrócić uwagę pasażera na to, jak należy zachowywać się podczas jazdy w zakrętach. Naturalnym odruchem osoby bez doświadczenia jest prostowanie ciała w zakrętach. Utrudnia to jednak jazdę motocyklem. Pasażer może układać ciało tak jak kierowca (tzw. „przytulenie się” do pleców kierowcy jest tu jak najbardziej wskazane). Warto także wytłumaczyć pasażerowi, by podczas jazdy nie trzymał się tylko okolic biodra kierowcy i zbiornika, ale by całe ciało dopasował do ułożenia kierowcy.

Jadąc w ulicznym korku zwracajmy szczególną uwagę na odpowiednią odległość od poprzedzającego nas pojazdu. Warto powstrzymać się od wjeżdżania pomiędzy samochody stojące w korku, celem ustawienia się na światłach jako pierwszy.

Kolejną istotną sprawą podczas pierwszej przejażdżki jest jej długość. Nie zabierajmy pasażera bez doświadczenia od razu na długie wyjazdy. Jeżeli planujemy dłuższy wyjazd, warto po prostu kilka dni wcześniej „poćwiczyć” wspólną jazdę na krótkich dystansach.

Róbmy przerwy w podróży! Zupełnie inaczej jedzie się z pasażerem na motocyklu sportowym, jeszcze inaczej na sportowym „turystyku”, a jeszcze inaczej na motocyklu typu adventure czy cruiser, czyli przystosowanym do dalekich podróży. Miejmy to na uwadze planując nasze wspólne wyjazdy.

Jak komunikować się z pasażerem/kierowcą?
Aktualnie bardzo modne są kaski z wbudowanymi interkomami, czyli systemem połączenia głosowego za pomocą bluetooth. Ale co w sytuacji, gdy nie dysponujemy tego typu kaskami? Wtedy należy ustalić sobie system komunikacji pomiędzy kierowcą a pasażerem. Najpopularniejszy to tzw. klepnięcie ręką. Przed podróżą warto ustalić sobie znaczenie poszczególnych znaków np. jedno klepnięcie – zwolnij – jedziesz za szybko-boję się, dwa klepnięcia – zatrzymaj się – chcę odpocząć.

Zarazić motocyklową pasją można nie tylko poprzez jazdę motocyklem. Jazda to jedno, ale ważne jest również aktywne uczestnictwo we wspólnych spotkaniach, zlotach i motocyklowych imprezach sportowych. Warto zabrać pasażera na takie spotkanie i w gronie miłośników marki, modelu motocykla – wspólnie zdobywać wiedzę i zacieśniać kontakty towarzyskie.

I na koniec jeszcze jedna istotna sprawa. Rozglądajmy się i bądźmy widoczni. Dajmy się zauważyć innym uczestnikom ruchu drogowego. Jaskrawe kolory ubioru motocyklowego to naprawdę żaden powód do wstydu.

Pamiętajmy również o rzeczach oczywistych:

  • kierowca jest odpowiedzialny za życie pasażera
  • pasażer po spożyciu alkoholu nie może siadać z nami na motocykl
  • dziecko poniżej 10 lat nie może być pasażerem, starsze dzieci muszą mieć zapięte pasy!

Źródło: Auto Partner

Auto Partner S.A.

Auto Partner S.A.

Grupa Auto Partner S.A. jest dynamicznie rozwijającym się importerem i dystrybutorem części zamiennych do samochodów osobowych, dostawczych i motocykli. Grupa stanowi platformę sprzedaży, głównie kanałami elektronicznymi, oraz logistyki dostaw części zamiennych w trybie just-in-time do rozproszonych klientów, do których należą przede wszystkim warsztaty oraz sklepy motoryzacyjne.

Auto Partner działa w oparciu o zintegrowane narzędzia IT zarządzające całym łańcuchem dostaw oraz infrastrukturę logistyczną składającą się z nowoczesnego centrum logistyczno-dystrybucyjnego w Bieruniu o powierzchni 30 tys. m2, nowego centrum logistyczno-dystrybucyjnego w Pruszkowie o powierzchni 8,5 tys. m2, sieci 80 oddziałów wyposażonych łącznie w dodatkową powierzchnię magazynową ok. 37 tys. m2 oraz siatki transportowej umożliwiającej dostawę do klienta końcowego z częstotliwością 3–5 razy dziennie.

Grupa Auto Partner współpracuje z ponad 180 dostawcami części zamiennych w obszarze tzw. rynku aftermarket, jak również dostawcami OEM z całego świata. Oferta Grupy obejmuje blisko 200 000 referencji, co przekłada się na ponad 6 mln części zamiennych w magazynie centralnym oraz prawie drugie tyle w magazynach zlokalizowanych w filiach w Polsce. Grupa jest jedynym w Polsce dystrybutorem produktów renomowanych producentów NK, ALCO, MaXgear, Quaro, RYMEC, Meteor, Unior i Triscan, w ramach których oferuje produkty ze wszystkich grup asortymentowych.

Grupa Auto Partner należy do międzynarodowej Grupy zakupowej GlobalOne zrzeszającej wiodących, międzynarodowych graczy na rynku aftermarket, od 2016 roku Spółka jest notowana GPW.

Spółka Auto Partner jest rozpoznawana w segmencie dystrybutorów części zamiennych jako solidny partner, cieszący się coraz większą rzeszą odbiorców. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom swoich Klientów, Auto Partner S.A. prowadzi ukierunkowaną politykę sprzedaży w oparciu o podział terytorialny oraz bardzo rozwiniętą strukturę programów wsparcia.

Profil Firmy

Auto Partner S.A.