Nowa HONDA CB1100 EX

Honda
5.10.2016

Premiera nowego modelu Hondy na targach INTERMOT w Niemczech.

Zmiany techniczne: z liniami odświeżonymi w precyzyjnie dobranych detalach, Honda CB1100 EX emanuje jeszcze bardziej klasycznym stylem, wyróżniając się nowymi szprychowymi obręczami kół ze stali nierdzewnej, widelcem Showa i oświetleniem LED. Wyrazisty, czterocylindrowy silnik posiada zmieniony układ dolotowy i wydechowy, jest też wyposażony w sprzęgło antyhoppingowe, zapobiegające blokowaniu tylnego koła przy hamowaniu silnikiem.

Spis treści:

  • Wprowadzenie
  • Charakterystyka motocykla
  • Kluczowe rozwiązania
  • Dane techniczne

1. Wprowadzenie

Od roku 1959, gdy po raz pierwszy użyto oznaczenia CB dla dwucylindrowego motocykla CB92 Benly, litery CB mają dla Hondy i jej klientów szczególne znaczenie. Jeszcze większej wagi nabrały w 1969 roku, gdy pod nazwą CB750 Honda wprowadziła przełomowy, pierwszy seryjnie produkowany czterocylindrowy motocykl klasy Superbike. Motocykl ten nie tylko wytyczył nowe trendy, ale pod wieloma względami do dzisiaj pozostał obowiązującym wzorcem.
W znacznie bliższych nam czasach, stara szkoła znów stała się modna, więc w 2013 roku Honda wprowadziła na rynek europejski model CB1100, który już wcześniej stał się bestsellerem na rynku japońskim. Motocykl trafił w gusta całej armii nabywców, dla których tradycyjnie stylizowany, chłodzony powietrzem czterocylindrowy model CB był wręcz wymarzonym dziełem sztuki inżynierskiej.

Na rok 2017 roku zaplanowano dwie wersje modelu CB1100. CB1100 RS* posiada bardziej sportowy charakter, podczas gdy CB1100 EX został nasycony dodatkowymi akcentami w stylu retro i otrzymał kilka ulepszeń podwyższających osiągi. Produkcja odbywa się w fabryce Hondy w Kumamoto w Japonii. Proces produkcji został istotnie zmieniony, by połączyć nowoczesną technologię z fachową wiedzą, konieczną przy budowie motocykli wymagających biegłości w rzemiośle i dbałości o szczegóły. Swoje znaczenie ma też to, że fabryka w Kumamoto jest miejscem, w którym kumulują się dekady doświadczeń w produkcji legendarnych motocykli.

*Dla modelu CB1100 RS przygotowano osobną informację prasową.

Mitsunobu Imada, Szef Projektu (LPL) 17YM CB1100 EX powiedział – Podobnie jak przy pracy nad wcześniejszymi modelami CB, rozumieliśmy ponadczasową przyjemność, jaką daje naszym klientom posiadanie i jazda na motocyklu z chłodzonym powietrzem, z czterocylindrowym rzędowym silnikiem. Dlatego tworząc CB1100 wiedzieliśmy, że motocykl powinien nie tylko wzbudzać pożądanie, ale też dostarczać radość z jego posiadania, więc zadbaliśmy o zarówno o funkcjonalność, jak i jakość. Mamy nadzieję, że nowy CB1100 pozwoli wielu motocyklistom docenić i zrozumieć bardzo tradycyjną konstrukcję tego motocykla.

2. Charakterystyka motocykla

CB1100 EX otrzymał proporcje i sylwetkę prawdziwego motocykla klasy superbike z lat 70-tych ubiegłego wieku. Jego zaokrąglony zbiornik paliwa - bez widocznych szwów spawalniczych - przypomina zbiorniki ręcznie wykonywane przez mistrzów motocyklowego rzemiosła, a pojedynczy okrągły reflektor oraz podwójne tarcze zegarowych wskaźników nawiązują do motocykli Hondy z minionej epoki.

Oświetlenie całkowicie wykonane w technice LED przypomina, że mamy przed sobą bardzo współczesną konstrukcję. Motocykl otrzymał nowe 18-calowe szprychowe koła wykonane ze stali nierdzewnej. Wyraźnie poprawiono współpracę zawieszenia, przednie widelce Showa o średnicy 41 mm z systemem podwójnych zaworów SDBV doskonale współpracują z tylnymi amortyzatorami tej samej firmy. Silnik „oddycha” łatwiej, dzięki zmienionej geometrii układu dolotowego i zmniejszonemu, lżejszemu układowi wydechowemu z dwoma tłumikami. Sprzęgło antyhoppingowe pozwala na łatwiejszą zmianę biegów, zapewniając stabilność tylnego koła podczas redukcji.
Dzięki klasycznym liniom, CB1100 EX przywołuje wspomnienia, łącząc świetne osiągi silnika i jego wspaniały dźwięk z pięknem motocyklowej tradycji. Jest to maszyna godna podziwu i kontemplacji – wszędzie, gdzie zatrzyma się wzrok, z każdego kąta widzenia, cały motocykl i każda jego najdrobniejsza część jest satysfakcjonująco doskonała.

3. Kluczowe rozwiązania

3.1 Podwozie

Silnik CB1100 EX zamocowano w czterech sztywnych i dwóch elastycznych punktach podparcia do klasycznej stalowej rurowej ramy kołyskowej. Geometria układu kierowniczego zachęca do zrelaksowanej jazdy: kąt pochylenia główki ramy wynosi 27°, wyprzedzenie 114 mm, rozstaw osi to 1490 mm, co gwarantuje pewne prowadzenie się i neutralną charakterystykę motocykla. Budowa motocykla pozwala kierowcy zająć zrelaksowaną, wyprostowaną pozycję. Wysokość siedzenia wynosi 790 mm, a kształt kierownicy został zmieniony, by również sprzyjać naturalnej, wygodnej pozycji na motocyklu. Masa własna pojazdu wynosi 255 kg.

W celu zapewnienia kierowcy CB1100 EX maksymalnej kontroli zastosowano przednie widelce Showa o średnicy 41 mm z systemem SDBV, który wykorzystuje dwa osobne zawory do tłumienia dobicia i odbicia, dając odczucie liniowej i płynnej pracy. Nowy aluminiowy odlew górnej półki posiada wypolerowaną powierzchnię i bezbarwne wykończenie, natomiast dolna półka mocuje golenie na większej wysokości.

W tylnym zawieszeniu zastosowano dwie kolumny Showa z regulacją napięcia wstępnego sprężyn. Współpracują one z nowym stalowym wahaczem, który swoją czystość wyglądu zawdzięcza ukryciu tylnego przewodu hamulcowego. Aluminiowa osłona łańcucha napędowego zastępuje poprzednio stosowaną osłonę z tworzywa sztucznego.
Motocykl CB1100 EX otrzymał przeprojektowane 18-calowe obręcze kół, opona przednia: 110/80 R18, opona tylna: 140/70 R18. Mniejsze aluminiowe piasty łączą się z obręczami za pomocą wykonanych ze stali nierdzewnej, dłuższych 40-stu (zamiast 48) ocynkowanych szprych. Pływające podwójne przednie tarcze hamulcowe o średnicy 296 mm współpracują z czterotłoczkowymi zaciskami Nissin. Z tyłu zastosowano pojedynczą tarczę o średnicy 256 mm i jednotłoczkowy zacisk hamulcowy. ABS jest w wyposażeniu standardowym.

W szczególnym wyglądzie motocykla, w którym ważną rolę odgrywa odsłonięty silnik, istotną rzeczą jest też kształt zbiornika paliwa i krzywizny jego linii, które pociągnięto jak najdalej, aby oddać styl motocykla klasy naked. Nie mniej istotne dla inżynierów Hondy było uzyskanie zasięgu powyżej 300 km, co udało się połączyć z wyglądem ręcznie robionego zbiornika. Zbiornik paliwa o pojemności 16,8 litra pozbawiony jest widocznych spoin spawalniczych na dolnych krawędziach, a hołd historii modeli CB, a także nowoczesność stylu zaznaczają widoczne dla kierowcy, wyeksponowane osłony wałków rozrządu. Zbiornik zwieńczono wlewem paliwa wykonanym w stylu lotniczym.
Panele boczne wykonano ze szczotkowanego aluminium, a siedzenie wyłożono tak, by było miękkie i komfortowe. Chromowana rama siedzenia współgra z liniami motocykla, a chromowany stalowy tylny błotnik otrzymał bardziej zaokrąglony przekrój. Kierowca i pasażer otrzymali odlewane z aluminium, bardziej kompaktowe i eleganckie podnóżki, a dłuższa boczna stopka ułatwia wygodne parkowanie motocykla.

Umieszczony w chromowanej obudowie okrągły przedni reflektor wykonano w technice LED, umieszczając w nim światło pozycyjne o spiralnym kształcie. Zdobi on przód motocykla, wspomagany dwoma umieszczonymi pod nim klaksonami. Do aluminiowych wsporników reflektora zamocowano klasycznie wystylizowane kierunkowskazy o średnicy 70 mm. Tylna lampa LED, kierunkowskazy i wspornik tablicy rejestracyjnej zostały zmniejszone celem utrzymania opływowego kształtu tylnej części motocykla.

Okrągłe zegary prędkościomierza i obrotomierza otoczono chromem. Zespół przyrządów zawiera wskaźnik paliwa, zegar, wskaźnik załączonego biegu, wskaźnik ekonomii jazdy i komputerowy wskaźnik zasięgu. Zastosowano również solidniejszy kluczyk zapłonu, podobny do stosowanego już w modelu CBR500R. Subtelnie przyciemniony silnik zaopatrzono w pokrywy w kolorze naturalnego aluminium, głowice wykończono w kolorze srebrnym, ze szczotkowanymi aluminiowymi pokrywami rozrządu i chromowanymi zaślepkami. Motocykl CB1100 EX będzie dostępny w kolorach Pearl Shining Yellow, Pearl Sunbeam White oraz Candy Prominence Red, z wyjątkowo gładką powierzchnią lakieru przypominającą efekty wielokrotnego, precyzyjnego szlifowania na mokro.

3.2 Silnik

Dumnym sercem CB1100 EX jest pracujący z jedwabistą gładkością silnik DOHC. Liniowa dostarczanie mocy i momentu obrotowego w każdym zakresie obrotów jest mocną stroną tego silnika. Maksymalna moc 66 kW pojawia się przy 7500 obr/min, a maksymalny moment obrotowy wynoszący 91 Nm dostarczany jest przy 5500 obr/min.
Silnik chłodzony jest powietrzem (z użebrowaniem o grubości 2 mm) oraz olejem z 9-poziomową chłodnicą oleju o wysokości 335 mm zamontowaną przed silnikiem. Maksymalne obroty sięgają 8500 obr/min, stopień sprężania wynosi 9,5: 1, średnica cylindra i skok tłoka: 73,5 / 67,2 mm.

Dwa wałki rozrządu napędzane są przez centralny łańcuch, a kąt odchylenia zaworów dolotowych i wydechowych wynosi 26,5°. Średnica zaworów dolotowych to 27 mm, długość trzonków to 2,5 mm, dla zaworów wylotowych odpowiednio 24 mm i 2,5 mm. Pojedynczy wałek wyrównoważający zapewnia spokojną pracę silnika.
Układ wtryskowy PGM-FI i przepustnica o średnicy 32 mm są zasilane przez zmodyfikowany, skrócony kanał dolotu powietrza i nowy filtr powietrza. Po stronie wydechu znalazła się para mniejszych, chromowanych tłumików (krótszych o 70 mm, 7% mniejsza średnica i 2,4 kg mniejsza masa), które przekonstruowano w celu zwiększenia mocy przy niskich i średnich obrotach silnika.

Wewnętrznie podzielony na dwie komory rozprężne, każdy z tłumików posiada podwójne dziurkowane rury zoptymalizowane pod kątem rezonansu i generowania sugestywnego brzmienia czterocylindrowego silnika. Oba tłumiki przybliżono mocniej do motocykla poprawiając prześwit, a kolektory wydechowe są dwuwarstwowe celem uniknięcia przebarwień cieplnych.

Motocykl wyposażono w sprzęgło antyhoppingowe zapobiegające blokowaniu tylnego koła przy hamowaniu silnikiem. Dzięki krzywkom odlewanym z aluminium konstrukcja jest lżejsza, siła na dźwigni zmalała o 16%, zminimalizowano też „podskakiwanie" tylnego koła przy hamowaniu silnikiem lub przy szybkich redukcjach biegów. Sześciobiegowa przekładnia została starannie zestopniowana, z biegami 1-5 zapewniającymi szybką reakcję i dobre przyspieszenia, natomiast bieg 6 ma charakter nadbiegu służącego zmniejszeniu zużycia paliwa i obniżeniu obrotów silnika przy prędkościach autostradowych. Napęd jest przekazywany za pomocą łańcucha 530.
Silnik CB1100 EX spełnia normę czystości spalin Euro 4.

5. Dane techniczne

SILNIK
Typ Rzędowy, 4-cylindrowy, chłodzony powietrzem i olejem, DOHC
Pojemność skokowa (cm³) 1140
Średnica cylindra  skok tłoka (mm) 73,5 x 67,2
Stopień sprężania 9,5:1
Moc maksymalna 66 kW / 7500 obr/min (95/1/EC)
Maksymalny moment obrotowy 91 Nm / 5500 obr/min (95/1/EC)
Pojemność układu olejowego -

SYSTEM PALIWOWY
Dawkowanie paliwa Elektroniczny wtrysk paliwa PGM-FI
Pojemność zbiornika paliwa 16,8 l
Zużycie paliwa -

SYSTEM ELEKTRYCZNY
Rozrusznik Elektryczny
Akumulator 12 V 11,2 Ah
Alternator 12 V 21,7 A / 5000 obr/min 0,336 kW

UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU
Sprzęgło Mokre, wielotarczowe
Przekładnia 6-biegowa
Napęd koła Łańcuch

RAMA
Typ Podwójna stalowa, kołyskowa

PODWOZIE
Wymiary (dł., szer., wys.) 2200 x 830 x 1130 mm
Rozstaw osi 1490 mm
Kąt pochylenia główki ramy 27°
Wyprzedzenie 114 mm
Wysokość siedzenia 790 mm
Prześwit 135 mm
Masa własna 255 kg
Promień skrętu 2,7 m

ZAWIESZENIE KÓŁ
Przód Konwencjonalny widelec 41 mm (SDBV) z regulacją napięcia sprężyn
Tył Podwójne kolumny z regulacją napięcia sprężyn

KOŁA
Felga przednia Szprychowa
Felga tylna Szprychowa
Rozmiar obręczy przedniej -
Rozmiar obręczy tylnej -
Opona przednia 110/80 R18
Opona tylna 140/70 R18

HAMULCE
ABS 2-kanałowy
Hamulce przednie Hydrauliczne, podwójne z pływającymi tarczami 296 mm (2-kanałowy ABS)
Hamulce tylne Hydrauliczne tarczowe (2- kanałowy ABS)

WSKAŹNIKI I UKŁADY ELEKTRYCZNE
Zestaw wskaźników -
Zabezpieczenie przed kradzieżą HISS
Reflektor LED
Lampa tylna LED

Wszystkie powyższe dane techniczne mają charakter wstępny i mogą ulec zmianie bez powiadomienia.

Źródło: Informacja prasowa Honda

O Autorze

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę