Rynki się zmieniają

Keeway

Motocykle o pojemności do 125 ccm drugi rok z rzędu stanowią motor napędowy rynku motocykli. Z kolei o wynikach quadów nie da się nic powiedzieć, z tego względu, iż nie prowadzi się oficjalnych statystyk sprzedaży.

Polski rynek jednośladów, po rekordowym 2008 r., z roku na rok kurczył się w tempie od kilku do ok. 30%, by w 2013 r. stać się już dwuipółkrotnie mniejszym. Być może tendencja spadkowa utrzymałaby się dłużej, gdyby nie zmiana przepisów odnośnie możliwości prowadzenia motocykli o pojemności do 125 ccm. Już w 2014 r. nastąpiło odbicie od dna, a ubiegły rok, ze wzrostem sprzedaży o ponad 140%, był już pod tym względem imponujący. Na powtórzenie takiej dynamiki przyrostu nie ma co liczyć, ale utrzymujący się spory popyt na „125-tki” zapewne pozwoli utrzymać falę wzrostową w całym segmencie jednośladów.

Jeden taki przepis

Utrzymujący się od 2009 r. spadkowy trend został przełamany dzięki nowelizacji ustawy o kierujących pojazdami, która zaczęła obowiązywać od 24 sierpnia 2014 r. Z dniem wejścia w życie nowelizacji, osoby posiadające prawo jazdy kat. B od co najmniej 3 lat mogły przesiąść się na motocykle do pojemności 125 ccm zarówno z automatyczną, jak i manualną skrzynią biegów, bez konieczności zdobywania uprawnień do prowadzenia motocykli. Co do bezpośredniego przełożenia tej zmiany przepisów na wyniki sprzedaży nikt nie ma żadnych wątpliwości.

Oczywistym jest, że to przepisy determinowały tak gwałtowny wzrost zainteresowania tym segmentem jednośladów w Polsce. Z dnia na dzień kilka milionów posiadaczy prawa jazdy kat. B uzyskało uprawnienia do prowadzenia prawdziwych motocykli – wyjaśnia Mikołaj Sibora, prezes firmy Almot, właściciela marki Junak. – Te zmiany legislacyjne zostały też dobrze odebrane przez dotychczasowych użytkowników motorowerów (pojazdy do 50 ccm). Ta grupa miłośników jednośladów w ogromnym stopniu również zaczęła migrować w kierunku większych pojemności. Musimy też pamiętać, że motocykl 125 to nie tylko ogromna frajda z jazdy, ale także miejski pragmatyzm. Ta klasa jednośladów doskonale sprawdza się w mieście, ograniczając koszty paliwa i przede wszystkim czas dotarcia do celu.

Już w 2014 r. ten segment rynku, ze sprzedażą na poziomie 3915 maszyn, zanotował wzrost o 118,7%. Jeszcze w pierwszej połowie roku „125-tki” stanowiły ok. 23% całego rynku. Na zakończenie roku udział ten wzrósł już do blisko 40%. Miniony rok to kolejne, jeszcze większe wzrosty sprzedaży. W kwietniu na przykład na drogach pojawiło się o 220% więcej takich motocykli niż rok wcześniej. Łącznie cały rok zakończył się wynikiem 17 672 zarejestrowanych maszyn o tej klasie pojemności, co jest wynikiem 4,5 razy wyższym niż rok wcześniej. Segment ten uzyskał rekordowy udział w rynku wynoszący aż 74%.

Co ważne, jak zauważa Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, zmiana przepisów nie pociągnęła za sobą wzrostu wypadków z udziałem motocyklistów, na co zwracali uwagę oponenci wprowadzenia tych zmian, a wręcz ich liczba jeszcze spadła. – Wprawdzie na motocykle przesiadła się duża grupa osób, które wcześniej nie miały do czynienia z jednośladami, jednak mają one co najmniej trzyletnie doświadczenie w poruszaniu się po naszych drogach – mówi Jakub Faryś. – A to dużo ważniejsza umiejętność, w kontekście bezpieczeństwa drogowego, niż sama technika jazdy, która jest dość prosta do wyuczenia.

Romet kontra Junak

Niekwestionowanym liderem całego rynku motocykli w Polsce jest Romet Motors. I to od 2008 r. W minionym roku firma ta sprzedała 5644 maszyny, uzyskując 23,6-procentowy udział w rynku. Naturalnie motocykle marki Romet zdominowały również segment 125.

Nim jednak nastał boom na motocykle z najmniejszymi silnikami, sprzedaż Rometa w latach 2012 i 2013 w tym segmencie rynkowym wyniosła odpowiednio 806 i 750, ale i tak była dwukrotnie wyższa niż drugiego w rankingu Junaka. Wynik uzyskany w 2014 r. był już o 71,2% lepszy niż rok wcześniej, a liczba 1284 sprzedanych egzemplarzy pozwoliła firmie umocnić się na pozycji lidera. Oczywiście rekordowym był miniony rok, w którym Romet dostarczył do klientów 5237 maszyn, aż o 307,9% więcej niż we wcześniejszych dwunastu miesiącach. Bez wątpienia zaletą firmy Romet Motors była najszersza oferta motocykli o pojemności 125 ccm. W momencie wejścia w życie nowych przepisów stanowiło to niepodważalną przewagę, która została przełożona na świetne wyniki sprzedaży.

Więcej na temat rynku motocykli 125 i quadów znajduje się w 2 wydaniu magazynu Bike & Business 2016.

O Autorze

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę