Wzrost rejestracji jednośladów w 2019 roku

Pixabay/skeeze

Polski Związek Motoryzacyjny przygotował zestawienie rejestracji nowych i używanych jednośladów w 2019 roku. Analiza PZPM bazuje na danych CEP. 

Nowe jednoślady

W całym 2019 roku zarejestrowano 38 274 nowe jednoślady, o 23,6% więcej niż w 2018 roku (+7 303 sztuk), ale mniej o 6 395 sztuk niż w 2017. Przy czym w ciągu jedenastu miesięcy 2019 roku zarejestrowano więcej jednośladów niż w tym samym okresie 2017. Jednak grudzień 2017 był wyjątkowo wysoki (7 974 sztuki), ponieważ sprzedawcy spieszyli się z zarejestrowaniem pojazdów, które nie spełniały wymagań homologacyjnych wchodzących w życie w styczniu kolejnego roku (Euro 4 dla motorowerów). Podobna sytuacja miała miejsce w roku 2016 i 2015 (od 2017r Euro 4 dla motocykli i od 2016 dla obydwu kategorii obowiązek automatycznego włącznika oświetlenia). Naturalne są też przyspieszone rejestracje w ostatnim miesiącu roku.

Na 38 274 jednoślady zarejestrowane w 2019 roku złożyło się 19 103 (+31,5% r/r) motocykli oraz 19 171 motorowerów (+16,6% r/r).

Wzrostom w każdym miesiącu ub.r. jednośladów ogółem, sprzyjała słoneczna i gorąca pogoda, korzystna dla jeżdżących takimi pojazdami. Motocykle odnotowały wzrost w każdym miesiącu, a motorowery w dziesięciu miesiącach. Dzięki ciepłej jesieni i zimie sezon na korzystanie z jednośladów znacząco się wydłużył.

Używane jednoślady

W całym 2019 roku zarejestrowano 75 376 sprowadzanych do Polski, używanych jednośladów (+7,4%, +5 189 szt. r/r). Jest to najwyższy wynik w ciągu ostatnich dziesięciu lat. Do czego przyczyniły się przede wszystkim motocykle i potwierdza to dobrą koniunkturę w tej części rynku.

Rejestracje motocykli

Dzięki wzrostowi w grudniu utrzymała się trwająca cały rok seria nieustannych wzrostów. Apogeum tej serii przypadło w marcu, kiedy wzrost rok do roku wyniósł 77% (2,2 tys. zarejestrowanych szt.). Przy czym zgodnie z sezonowością rynku motocyklowego, szczyt wyników przypadł w kwietniu (3,1 tys. szt.). W kolejnych miesiącach rezultaty są na ogół (poza grudniem) już coraz niższe. Wynik grudniowy był o 124 sztuki (20%) wyższy niż w listopadzie.

Rejestracje motocykli używanych

W 2019 roku zarejestrowano 65 749 używanych motocykli, o 7,5% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Trójka najpopularniejszych marek w tej części rynku to: Honda (15 457 szt.), Yamaha (13 801 szt.) oraz Suzuki (8 538 szt.). Używanych motocykli sprowadzono 3,4 razy więcej niż sprzedano nowych.

Liczba używanych elektrycznych motocykli sprowadzanych do Polski nie zmienia się. W 2019 roku było to 14 sztuk, rok wcześniej 15, a w 2017 – 13.

Ranking marek motocykli

Najchętniej wybieraną marką w 2019 roku była Yamaha. Zarejestrowała ona 2 300 motocykli, o 436 więcej niż przed rokiem (+23,4%). Swoją pozycję potwierdziła także w grudniu, w którym ze 162 rejestracjami zajęła pierwsze miejsce. Yamaha zajmuje 12% rynku. Drugą najpopularniejszą marką w 2019 roku była Honda, której do lidera zabrakło tylko 32 sztuki. Ogółem zarejestrowała 2 268 motocykli, o 35,1% więcej niż przed rokiem, a jej udział w rynku to 11,9%. Obie czołowe marki utrzymały pozycje które zajęły rok wcześniej. Trzeci Romet Motors wrócił na podium po osiągnięciu piątej pozycji w roku 2018. W ubiegłym roku zarejestrował 2 046 motocykli i osiągnął dzięki temu 65,8% wzrostu. Trzy pierwsze marki zajmują 1/3 rynku.

Rejestracje motorowerów

W 2019 roku motorowery osiągnęły poziom 19 171 sztuk, czyli więcej o 16,6% (2 724 szt.) niż w roku ubiegłym. Poziom sprzedaży roku 2018 został przekroczony już we wrześniu. Osiągnięty wynik to jednak mniej o 35,3% (10 466 sztuk) niż w analogicznym czasie 2017 roku. Trzeba jednak pamiętać o wzmożonych rejestracjach w 2017 roku przed zmianami przepisów homologacyjnych. Wpłynęło to w znacznym stopniu zarówno na bardzo dobre wyniki tamtego roku jak i słabszy rezultat roku kolejnego.

Rejestracje motorowerów używanych

W 2019 roku zarejestrowano 9 627 (+6,7% r/r) używanych motorowerów. Pierwsza trójka marek to: Peugeot (1 749, +13,6% r/r), Piaggio (982, +6,2%) oraz Yamaha (657, -11,2%). Blisko czołówki znajduje się Kymco z liczbą 641 rejestracji sprowadzonych, używanych motorowerów.

Rynek używanych motorowerów elektrycznych nie jest tak dynamiczny jak w przypadku pojazdów nowych. W Ubiegłym roku zarejestrowano 79 takich pojazdów co stanowi 8 promili tej części rynku. Rok wcześniej zarejestrowano 64 takie pojazdy, a dwa lata wcześniej 35.

Ranking marek motorowerów

Liderem rynku w 2019 roku był Romet Motors. Dzięki rejestracji 6 041 jego wynik w stosunku do roku 2018 poprawił się o 20,8% (+1 040 szt.) i zajął 31,5% rynku. Romet ma ciągle dużą przewagę nad konkurencją. Drugi w rankingu Junak zarejestrował 2 283 motorowery. I mimo, że osiągnął wysoki wzrost (+66,4% r/r) jego wynik nie stanowi połowy rejestracji Rometa. Udział Junaka w rynku to blisko 12% rynku. Na ostatnim stopniu podium znalazł się Torq (1 588), który stracił tytuł wicelidera sprzed roku. W przeciwieństwie do wyprzedzających go konkurentów zanotował on spadek (-33,2%). Na pozycjach 8, 9 oraz 10 znajdują się trzy marki, pod którymi sprzedawane są motorowery elektryczne: Blinkee (765 sztuk), Yadea (412 sztuk) oraz Sakura (377 sztuk).

W całym 2019 roku zarejestrowano 2 983 motorowery elektryczne wobec 1 449 w tym samym okresie przed rokiem (+106%) i 559 w 2017 roku. Pierwsza piątka w sprzedaży elektrycznych motorowerów to oprócz wymienionych już Blinkee, Yadea i Sakura, także Sunra i Mademoto (236 i 210 sztuk odpowiednio). Udział motorowerów elektrycznych w rynku to 15,6%. Za wzrost liczby rejestracji w tej części rynku odpowiadają jednak przede wszystkim sieci wypożyczalni skuterów na minuty. Takiego bodźca nie ma na rynku motocykli.

Źródło: PZPM

Tagi artykułu

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę