Najnowsze z Naprawa i obsługa
Naprawa i obsługa
Motocyklowe okazje
Gdy zapalony miłośnik dwóch kółek zdecyduje się na zakup wymarzonego motocykla, a brak mu doświadczenia, czyha na niego wiele pułapek. Problemy w głównej mierze dotyczą weryfikacji stanu technicznego nowego nabytku, choć dosyć często okazuje się także, że zakupiony motor nie spełnia preferencji samego kierowcy.
Naprawa i obsługa
Silnik na ciepło
Podczas chłodzenia i utrzymania temperatury eksploatacyjnej tłokowego silnika spalinowego dochodzi do przejmowania ciepła od mieszaniny gazu wypełniającego komorę spalania do otaczających go powierzchni ścianek komory roboczej. Następnie przez ścianki cylindra ciepło przedostaje się do otoczenia zewnętrznego.
Naprawa i obsługa
Stykowy układ zapłonowy
Stykowy układ zapłonowy – system na pozór prosty, lecz wciąż mogący stanowić nie lada wyzwanie dla wielu warsztatów motocyklowych, które nie miały styczności z motocyklami z lat 70. lub 80. ubiegłego wieku. Budowa takiego układu nie jest zbyt skomplikowana, ale podczas obsługi lub diagnostyki należy uwzględnić kilka aspektów mających bezpośredni wpływ na działanie zapłonu w motocyklu. Jednym z istotnych czynników – obok stanu podzespołów układu zapłonowego – jest kondycja samego silnika.
Naprawa i obsługa
Czujniki ciśnienia w oponach – TPMS dla motocykli
O tym, jak istotne jest prawidłowe ciśnienie w oponach nie trzeba nikogo przekonywać. Prawidłowa wartość ciśnienia zapewnia dobrą przyczepność dzięki odpowiedniej powierzchni styku opon z asfaltem. Ma to szczególne znaczenie w trakcie pokonywania zakrętów z dużą prędkością oraz w czasie hamowania. Poza tym, prawidłowa wartość ciśnienia ma również przełożenie na ekonomię. Za niskie ciśnienie znacznie skraca czas życia opony, a także zwiększa zużycie paliwa.
Naprawa i obsługa
Wyładowania pod kontrolą
Świeca zapłonowa jest jednym z najtańszych elementów eksploatacyjnych silnika spalinowego. Obecna tendencja podnoszenia średnich ciśnień indykowanych w silnikach skutkuje pogorszeniem warunków pracy elementów konstrukcyjnych tworzących przestrzeń komory spalania, a w szczególności świec zapłonowych.
Naprawa i obsługa
Gdy sprzęgło nie ciągnie
W motocyklach najczęściej są stosowane mokre wielotarczowe sprzęgła cierne, które charakteryzuje dobra przewodność cieplna materiału ciernego, elastyczność przenoszonego momentu obrotowego wału korbowego silnika na wałek sprzęgłowy skrzyni biegów oraz nieduże wymiary.
Naprawa i obsługa
Rama
Oglądanie motocykli na wyścigach jest frajdą nie tylko dla zawziętych kibiców. Nawet dla laika obserwującego rozpędzony motocykl, jego kształty i kierowcę, który niejako zlewa się z maszyną, widok ten jest czymś niesamowitym. Prażące słońce, rozgrzany asfalt i zapach palonej benzyny każdego mogą przyprawić o dreszcze. Warto prześledzić krok po kroku, jak wygląda proces konstrukcji motocykla wyścigowego.
- 1
- 2